fredag 16 maj 2008

Och jag måste bara få påpeka en annan sak som gör mig helt galet frustrerad är mänsklighetens synsätt på schizofreni. Denna diagnos innebär Inte att man lider av multipla personligheter. Man kan ha inslag av ett splittrat psyke, men det är inte den huvudsakliga anledning till att bli diagnostiserad som schizofreni. Såhär skriver dom på wikipedia om det felaktiga synsättet om detta:

"Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur. En mer passande benämning på sjukdomen vore "splittrat psyke", eftersom det bättre beskriver den sjukes situation. "



Jag har börjat läsa mycket om schizofreni, eftersom jag behandlas mot det. Jag vet inte om jag har fått en diagnos som det och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte vad jag har för diagnos at the moment. Dom har nog ändrat den, men jag vill inte veta vad dom har kommit fram till. Jag behandlas mot schizofreni och bipolaritet vilket känns helt logiskt eftersom jag har tydliga drag av båda. På wikipedia kan man också läsa att det finns en form av schizofreni som heter paranoid schizofreni som "utmärks av vanföreställningar och frekventa, ofta hemska, hörselhallucinationer"



Alla som känner mig kan lätt känna igen mig i en sånhär förklaring:

Cyklothymi (från cykel = svängning, och thymos = stämning) innebär pendlingar i stämningsläget, dock inte så uttalade att man egentligen kan tala om vare sig depression eller hypomani/mani. Pendlingarna i sig kan dock bli mycket påfrestande, och kommer ibland mycket tätt.


Nåväl, jag ville bara påpeka det här med schizofrenigrejen.


Inga kommentarer: