fredag 12 juni 2009

Frågeställning: ADHD?

Inom området för exekutiva funktioner noteras svårigheter med strategival och planering, något som bland annat försvårar inlärning, minnesmöjligheter och förmågan att organisera sitt vardagsliv. Det är för patienten svårt att mobilisera, planera och genomföra uppgifter som kräver mental uthållighet men som inte är automatiserade. Det är inte svårighetsgraden på en uppgift, utan karaktären och villkoren för den som avgör om den blir utförd.

Idag har jag en massa att göra, saker jag verkligen borde göra. Jag borde skriva en lista och börja arbeta efter den, men det är som att jag är fastlåst i stolen. När jag väl kommer mig upp ur sängen/soffan/fåtöljen så vankar jag bara av och an.

Jag kom aldrig iväg till Emma igår. Jag försökte ringa några gånger, men det var antingen upptaget eller ingen som svarade och hon har uppenbarligen ingen telefonsvarare vilket hon var förvånad över att hon inte hade. När hon ringde upp mig pratade vi en stund och jag började av någon anledning att gråta. Det är väldigt, väldigt sällan jag börjar gråta när jag pratar med någon på psyket. Förutom när det är mobila teamet förstås, för dit ringer jag när jag är på gränsen till att tappa greppet helt.

Ingen av oss var riktigt redo för mitt lilla utbrott och jag skämdes nästan lite över att göra det, men jag kunde inte kontrollera mig. Jag är så trött. Även fast det inte händer mycket runt mig så är jag så trött på att vara vaken. Jag läser om ADHD på internet och förstår att man inte bara kan ta körkortet när man fått diagnosen utan att det måste göras en liten utredning om man ska få ta det för tydligen så visar det sig att en alldeles för stor del av olyckor i trafiken innehåller personer med ADHD. Det gör mig trött.

Vad gäller inlärning och minne noteras tydliga inlärnings- och minnessvårigheter, både visuellt och verbalt. Resultatet visar på nedsatt visuell och verbal episodisk minnesförmåga samt betydande svårigheter med framplockning. När arbetsminnet avlastas klarar patienten fler uppgifter.

Det är så orättvist! Emma säger gång på gång att jag inte ska läsa in mig på det negativa, att det är det positiva som betyder något i det stora hela. Att det finns så mycket positivt och lovande i mig som visar på att jag kommer att komma dit jag vill i livet.

Varför ska jag behöva kämpa så hårt för? Varför ska jag behöva börja gråta i telefonen för att jag är helt knäckt över att jag befinner mig i den situationen jag befinner mig i?

Patienten uppvisar en stark social begåvning och en förmåga till känslomässig närhet. Hon är även språkligt begåvad i det att hon är verbal och nyanserad i sitt tal samt har lätt för att uttrycka sig. En annan av patientens styrkor är kreativitet. Patienten har vilja och drivkraft, vilket utgör ytterligare resurser.






Antar att det är dags att skriva en lista.

Och grattis till älskade, älskar lillebror som tar studenten idag! Hurra! Jag älskar dig!

Inga kommentarer: