söndag 7 juni 2009

Heldag

Kvällen har spenderats hos Sofie och Tore och det gick som vanligt över förväntan för mig. Jag är inkörd på samma gamla spår: det är värdelöst jobbigt att umgås med människor jag inte känner så väl. Det tar alldeles för mycket på krafterna. Detta faktum är något som har ändrats ganska drastiskt. Det tar lite tid för mig att 'komma igång', men när det värsta släpper (vilket går snabbare och snabbare varje gång) så kan jag nästan bete mig som en normal människa.

Jag och Johan gick iväg för att åka karusell efter han slutat jobbet och det blev ett vansinnigt antiklimax för mig. Jag älskar att åka karusell, men jag måste nog åka karusell på Liseberg för att fylla mina behov av dödsångest och adrelaninkickar.

Mitt mående är väldigt intressant. Jag skiftar från total utmattning till att känna mig lugn och harmonisk. Och självklart blir jag totalt superspeedad med jämna mellanrum. Jag vet inte riktigt varför jag blir/är såhär. Jag fattar ingenting nuförtiden. Antagligen för att jag aldrig har sett mitt beteende ur ADHD-synvinkel och för att jag inte riktigt har haft tillräckligt med information för att kunna se och analysera viktiga beteenden och dom små saker jag har för mig.

Jag kan knappt vänta tills jag får träffa läkaren på Måndag. Jag har så många frågor! Det är så mycket jag vill veta, få svar på. Jag har så mycket funderingar kring just medicineringen och jag hoppashoppashoppas på att vi kommer att komma fram till något bra. Men eftersom jag inte vet så himla mycket om medicinering när det kommer till ADHD så kommer hon nog ha något av sina drygaste möten på länge. Jag vill alltid veta allt. När jag mådde som absolut sämst i min depression så åt jag inte mindre än sju mediciner varje dag. Sju! Sen dess bestämde jag mig för att veta vad dom stoppade i mig, varför och hur länge jag skulle äta dom. Nu har jag dock ganska bra koll på dom vanligaste SSRI-preparaten och benso, fast jag blir alltid förvånad och fascinerad över hur alla mediciner kan användas på olika områden. Det är skithäftigt!

Men som sagt så har jag ingen koll alls när det kommer till ADHD. Kommer vi nu att dra ner på någon av dom medicinerna jag äter nu eller kommer vi bara att lägga till en ny medicin? Vi måste lägga till en ny medicin, jag totalvägrar något annat. Nu när vi äntligen har kommit in på rätt spår så ska vi inte bara arbeta med det här genom terapi och andra behandlingsmetoder. Jag kräver att få medicinering som hjälper mig mot just mina ADHD-symptom. Fast det borde vara så att jag får det eftersom det står i mina papper att jag ska få det.

Nu måste jag gå och lägga mig för att Johan är supergnällig och kinkig.

Inga kommentarer: