tisdag 27 oktober 2009

UtomhusMartina

Jag struntade i den här dagen. Jag skenade iväg i känslor och sen tänkte jag inte ens försöka komma igång igen. Men jag ringde min praktikplats och fick ett problem: kläder. Man arbetar mycket utomhus och måste därför ha bra kläder att använda. När man kollar i min garderob finner man: huvtröjor, koftor och tygskor. Jag har kanske fem par tygskor i olika färger och använder huvtröjor eller en tjock kofta som jacka. Kläder jag behöver är:
- Inomhusskor, tofflor
- Skor att ha utomhus. Regnstövlar, fodrade kängor.
- Regnkläder
- Vinterjacka

Så jag tog bussen in till stan för att shoppa kläder att ha utomhus och det gick helt värdelöst dåligt.

Jag har aldrig varit en utomhusmänniska. Jag förstår inte idén med att vandra, klättra upp för berg och dricka varmchoklad. Istället sitter jag inne med elementet på högsta värme och under ett täcke. Enda gången jag är utomhus på riktigt och leker i snön är när jag är i Sunnersta och kör skoter. Aldrig annars.

Men jag antar att det är lika bra att börja uppskatta att vara utomhus. Jag har ju nästan börjat tycka om att ta en promenad ibland. Han jag pratade med (som var hur trevlig som helst) förklarade arbetet som "typ en hemtjänst, fast för folk med psykiska problem. Det är mycket utomhus med promenader och sånt. Så du måste ta med dig slitstarka, oömma, varma och sköna kläder. Tänk på att du ska vandra omkring i dom där kläderna i sju veckor, lugnt värt att spendera pengar på."

Så jag åkte som sagt in till stan och började leta efter kläder på helt nya avdelningar, sport och utomhus. Det är ju snuskigt dyrt! Jag irrade omkring i minst två timmar och det hela slutade med en skitsnygg huvtröja. Enbart.

Mitt äventyr får fortsätta imorgon. Då ska jag köpa den där svindyra, men faktiskt ganska snygga, jackan som är en såndär överdragsjacka eller vad man nu kallar det. Den tål vind, vatten och om man köper en fleecejacka att ha under så är den varm också. Smart. Synd att den kostar runt tusenlappen minus fleecejackan.

Jag måste nästan köpa byxorna till också. Och hitta ett par tofflor som INTE är crocs och sitter skönt.

Fasen. Jag håller på att bli vuxen.

Inga kommentarer: