torsdag 1 oktober 2009

"Ja, då är det kört."

Jag kom nyss hem från domedagsmötet på FK och jag är om möjligt med förvirrad än vad jag var innan. Jag förstår ingenting! Och jag är helt chockad.

Hon sa att jag med 99% säkerhet sitter på det torra. Det här bidragssystemet jag är inne på har stigit upp ända till 30 års ålder, men det är ruskigt svårt att få det från första början för 2008 började det ta slut på pengar och det delas ju inte ut lätt om man säger så. Men eftersom jag redan har bidraget, har en ADHD-diagnos och har 'bra betyg' eller vad man ska kalla det, så verkar det som att det inte skulle vara något problem att få dra ut på det 18 månader till.

Men hela systemet är ju rubbat. Jag får mina pengar MEN dealen med det här systemet är att jag ska komma ut i arbetslivet så fort som möjligt. Jag har skrivit om det här tidigare, men det är mycket värre än vad jag trodde.

Att jag ska ut i arbetslivet så fort som möjligt förstår jag, det säger ju sig självt. Men om jag inte går med på att börja arbetsträna och börja gå på arbetsförmedlingen som samarbetar med FK i den här frågan, så får jag inget bidrag. Om jag inte får förlängning av bidraget från första början så får jag inte vara med och leka heller.

När hon sen frågar mig vad jag siktar på att arbeta med i framtiden så är det ju självklart inom vården och psykiatrin. Men för att få arbeta inom vården måste jag minst vara utbildad undersköterska, vilket jag inte ens är i närheten av. Jag måste läsa alla kurser och göra alla praktiker först. Det är här skon klämmer.

Mina studier ses nu som en aktivitet, inte ett steg mot att kunna göra en praktik, så därför räknas inte studier som något för att komma ut i arbetslivet. Det är en aktivitet som dom gärna inte vill betala för men som dom gör, för dom betalar alla mina aktiviteter. Jag frågar såklart hur det ska gå ihop att jag ska göra en praktik inom vården och sen när bidraget dras in efter 18 månader så kommer jag ju inte kunna fortsätta jobba inom vården eftersom jag inte har pluggat klart, vad gör jag då?

Självklart kan dom inte göra undantag. Jag förstår varför dom har dom här reglerna, det är alldeles för många som mjölkar pengar från dom och det finns inga pengar att spendera. Men deras sätt att resonera är helt sjukt i huvudet. Dom är stenhårda och hon lät nästan iskall när hon förklarade att när man har påbörjat sin praktik (eller vad man nu ska kalla det) så gör dom inget mer. Det spelar ingen roll om man är frisk eller sjuk, man åker ut. Att plugga är inte den snabbaste vägen ut därifrån, så man skickas ut på praktik istället. Man kan få förlängning, som jag antagligen kommer att få, bara en gång och efter det är det över. Då ska man vara klar att arbeta och om man inte är det så finns det inget mer att göra. Hur ska man göra då?

Det finns inget att göra. Då ska man vara redo och klar för att kunna arbeta. Spelar ingen roll om man är deprimerad och inte orkar kliva upp ur sängen, då får man vända sig till soc som inte är vidare sugna på att ge bidrag till någon som inte ens kan försöka skaffa ett arbete.

Nu är det lyckligtvis så att jag har 'rätt' diagnos. Att lida av ADHD innebär inte att man inte klarar av att arbeta som andra människor kanske kan, men man kan ändå arbeta om saker och ting kanske behövs anpassas lite.

Herregud. Det är verkligen invecklat och jag har inte riktigt förstått det här än. Men i stora drag är det: Efter det här bidraget så ska man kunna arbeta. Om man kan det eller inte spelar ingen roll. Där tar deras ansvar slut.

Nåväl. Hon var väldigt snäll och hon var nog lite förvirrad när det kom till dom här nya lagarna. Hon svamlade på ett tag och det slutade med att vi satt båda två och försökte fatta vad det handlade om.

Men när vi fyllde i några papper tillsammans och gick igenom dom som hon fyllt i innan så hade hon skrivit i rutan med positiva egenskaper med stora bokstäver "DRIVKRAFT". Det är populärt att vilja saker och kämpa efter att kunna arbeta och inte vara beroende av myndigheter. Att kämpa hårt varje dag efter känslan av självständighet gör att dom vill hjälpa en mer. Väldigt smart, faktiskt.

Inga kommentarer: