söndag 4 januari 2009

Krig

Jag har börjat läsa nyheter, vilket jag aldrig har gjort förut. Nu läser jag DN dagligen och det senaste dygnet har jag kollat och hållit mig uppdaterad kring kriget i Gaza flera gånger. Det är helt vidrigt.

- Intensivavdelningen här är full av barn med allvarliga skador. 25 procent av de dödade är kvinnor och barn och 45 procent av de skadade är kvinnor och barn. Detta är det närmaste du kommer en massaker.

Mads Gilbert berättar i radioprogrammet att han tidigare arbetat i krishärdar som Beirut och Afghanistan.

- Det här är det absolut värsta jag har varit med om... speciellt som civilbefolkningen inte har någon chans att komma undan. Den är fast i ett järngrepp av den israeliska ockupationsmakten och kan inte ta sig någonstans.


Jag tror att det påverkar mig extra starkt när dom uppdaterar nyheterna allteftersom, det står klockslag när folk dör liksom.


Invasionen föregicks av ett massivt israeliskt artilleribombardemang, i syfte att döda eller driva bort alla Hamas försvarare i den första försvarslinjen.
Osama Hamdan, Hamas exilledare i Damaskus, stod för rörelsens första reaktion:

- Nu träder vår försvarsstrategi i kraft, den vi nött in otaliga gånger. Himlens portar har öppnats för Hamas martyrer, Inshallah!

Inga kommentarer: