lördag 31 januari 2009

Förberedelse

Igår kom jag hem efter några välbehövliga dagar i Övik. Jag fick träffa Maarit, Ellen, Markku, Martin, Mamma och Fahlander&co. Jag for hem tidigare för att förbereda mig mentalt inför den kommande veckan, vilket är den första veckan på lite svårare tider med skolan. Det kommer att bli mycket, svårt och nästintill omöjligt. Men att få sitta här hemma och ordna bland alla skolpapper, kolla i kalendern och tänka ut vilka kläder jag kan ha osv osv, ger mer än vad folk kan tro. För mig ger det väldigt mycket att planera och tänka ut strategier, även när det kommer till dom minsta sakerna. Och samtidigt som jag gör dessa saker så tänker jag hela tiden att det kommer att gå bra, att jag kommer att klara av det här och att om jag inte gör det, så är det inte hela världen. Då har jag mina backup-planer.

Jag har klurat lite på var jag vill ha min APU. Jag har kollat på kartor, räknat avstånd, kollat bussar.. you name it. Men nu har jag kommit på var jag helst vill vara. Jag vill gärna inte praktisera inom hemtjänsten, för då åker man mest runt till olika hem och hjälper dom städa eller någon annan hemsyssla. Det här hemmet jag vill vara på är ett servicehus som är inriktat på dementa patienter.

Jag har fortfarande inte riktigt kommit igång med "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini. Det var han som skrev "Flyga drake" som jag och Johan såg på film för ett tag sen och det var en av dom finaste filmerna jag sett. Så nu måste jag ju läsa den här boken, den verkar vara bra. Jag läser alldeles för lite nu när jag har börjat gå i skolan. Jag saknar att läsa en riktigt bra bok och fastna totalt i den. Och att spela! Jag saknar orken och tiden att sitta och spela.

Jag hade ganska stora planer för den här dagen, men jag satte igång Torsk på Tallinn och tro det eller inte; jag somnade. Min kropp är trött. Min hjärna är trött. Det är inte att jag har ovanligt mycket ångest eller att jag har överbelastat kroppen. Men jag är trött ändå. Jag behöver nog slå mig till ro lite.

Vi fick inte lägenheten på Carlshem som vi ville ha, men vi kom överrens om att det kanske är lika bra. Det är nog inte rätt tillfälle att flytta just nu. Jag skulle nog må bra av att inte flytta under vårterminen då det kommer att bli mycket att göra i skolan och med min praktik.

Nu måste jag gå på affären och handla middag åt Johan.

Inga kommentarer: