fredag 18 september 2009

Dator

Jag har köpt en dator!

Johan har ju köpt en ny bärbar (för 8000!) och hade en stationär från tidigare, så egentligen så är det nog med datorer. MEN, ingen av dom har varit mina. Jag har aldrig ägt en egen dator och det kan driva mig till vansinne. Jag kan inte ställa in den som jag vill, ladda ner vad jag vill eller göra något annat.

Men nu har jag köpt en egen dator, verkligen inte dyr och avancerad. Men den har allt jag behöver. Jag kan ladda ner en massa saker, surfa på internet och skriva skolarbeten.

Men herregud vad försäljaren försökte lura mig! Hur sjukt som helst. Från början så sa han att jag inte borde köpa datorn. Sen började han med en massa konstiga ord och sånt, jag förstod som väntat ingenting. Lillebror Markku som kan saker om datorer sa åt mig att köpa den här datorn, den har allt jag behöver. Men den här försäljaren försökte alltså att förklara för mig att den inte är bra. Som tur hade jag Matti och Jenny med mig och Matti började ifrågasätta saker. Det visade sig att killen inte förstod vad han pratade om och redan där tyckte han inte om oss. Att jag sen inte ville köpa en extra försäkring för löjligt mycket, en spray som man rengör skärmen med eller någon väska gjorde honom riktigt tjurig.

"Men har du den här sprayen då?"
- Ja, vi har en sån hemma. (Det är faktiskt tillåtet att ljuga lite, annars så slutade han ju aldrig!)
"Men har du just den här? Den här innehåller det och det och är jättebra!"
-Ja, vi har en såndär hemma. Jag behöver ingen sån.
"Nähä. Behöver du en väska då?"

Och det bara fortsatte.

Men till slut så gav han upp och surade istället. Om Jenny och Matti inte hade varit med skulle jag ha brutit ihop. Blir så himla stressad av såntdär, mest för att jag inte kan någonting om datorer.

Men nu äger jag en alldeles egen, fin dator! Hurra!

...
"Eller, hur var det han sa Jenny? Sa inte Johan att vi bara skulle komma in, handla datorn utan en massa andra saker och ta hem den till honom? Jo, det var så han sa. Så nej, vi vill inte ha det. Vi vill bara ha datorn."


Annars så har jag haft ett awesome dygn hos Jenny med hon och Matti. Jag verkar dock som att jag har lyckats bli smittad av influensan dom satt och bar på.

Fast redan innan så har jag haft ont i huvudet, trots värktabletter, konstant i flera dagar.

Inga kommentarer: