fredag 28 november 2008

Oh holy night

Nu när juletider börjar närma sig, så börjar min årliga sökan efter bra versioner på jullåtar. Varje år går jag igenom ex antal skivor och videoklipp. Min sökan efter en bra på Oh holy night är nu över. Det finns inget bättre än det här.

Oh holy night är en mäktig låt, mycket. Det som gör mig aningens förtvivlad är alla dessa eviga versioner av den, där allt handlar om hur starkt man kan sjunga den. Det första man tänker på när man hör namnet är Tommy Körberg. Och visst, han är väl en bra sångare (jag har dock aldrig förstått det "stora" med honom..) och visst, han kämpar på bra i sin version. Men där handlar allt om att han kan sjunga starkt och kraftigt. Det förstör hela låten. I mina öron så krossar den här idén om att man ska sjunga den så starkt som möjligt allt. Allt. Med Tommy Körberg så använder han bara sin röst och inte låten i sig. Den här låten kan man utnyttja väldigt mycket, just för att den är så mäktig som den är. Den är mäktig, så den behöver ingen skrålande artist som förstör det häftiga i låten.

Att Tommy Körberg är så poppis när det kommer till den här låten kommer jag aldrig att förstå. Det är omöjligt för mig att fatta det häftiga i att kunna sjunga starkt och kraftigt i den här låten.

Dom här tjejerna gör den ultimata versionen av låten. Dom är sockersöta sopraner, som inte alls har gått hem hos mig tidigare. Det är mycket fördomar bland musiker om just sockersöta sopraner, åtminstone hos mig. Men här äger dom allt. Dom fullstäntigt krossar mina fördomar och ger mig den version av låten jag alltid velat ha.

Dom sjunger rent, enkelt och stämmorna ljuder samman så perfekt som det går att få det. Violinisten är magnifik och allting är tillsammans blir så mäktigt att jag börjar gråta. Jag har suttit och smågrinat här framför datorn flera gånger idag. Jag kan inte få nog. Det är ju helt briljant! Tack för att det äntligen finns en bra version av den här låten.


http://www.youtube.com/watch?v=cZ-8jYpa1-o

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså... jag måste verkligen hålla med dig... Jag bara ryser när jag hör dem sjunga!

vulvan sa...

Jag vet! Jag blir helt grinfärdig när jag hör dom..