torsdag 26 februari 2009

Trick

Igår var jag med Mimmi och storhandlade på Maxi och jag kände för första gången på länge den där kvävande känslan. Jag tror att alla gör det när dom är på en sån shoppingtur; svårt att komma fram, fruktansvärt höga hyllor som gör det svårt att få en bra uppfattning om hur högt taket egentligen är och ny ordning på produkter som man inte kan. Om jag handlar på lilla Konsum som ligger fem minuter bort från oss så vet jag vars allting är och kan därför effektivisera min handling. Men där var vi tvugna att gå runt flera gånger om för att hitta det vi skulle ha.

Jag har börjat fundera kring det Carina jämt brukar prata om när det kommer till intryck. Nu är ju hon en helt inkopetent människa att prata med, men just det där med intryck kan hon ha rätt i. Det blir för svårt att hantera alla intryck och därför får jag panik. När jag kommer till nya miljöer är det svårt att fokusera på det jag faktiskt var där för från första början. Som när vi var på affären igår. Jag märkte att jag hela tiden svävade iväg i panikens värld, men om jag fokuserade mig på något mindre så kunde jag få tillbaka greppet igen. Som exempel: jag är och ska leta reda på glutenfria mackor men eftersom en tant står ivägen så måste jag stanna och märker då att det är vansinnigt mycket människor runt mig. Men när jag medvetet började kolla mer ingående på min juice som jag aldrig handlat förr så försvann den påbörjade "nu kommer jag att dö här och kvävas ihjäl"- processen. Det hela gav resultat och jag har därför ännu ett trick för att 'överleva' att lägga på listan.

Det är väldigt lätt att få lära sig olika trick för att klara sig här i den alldeles för stora världen. En terapeut kan ge dig en lista på hur du kan göra, men det är inget du praktisera i verkligheten. Men igår så fick jag lära mig ett till trick på ett helt annat sätt som jag vet kommer att använda sedan. Kan låta som ett väldigt lätt och simpelt trick, men tro mig, när du väl är i situationen där du får riktig ren, skär panik så är det väldigt svårt att behålla lugnet att kunna tänka iöverhuvudtaget. Coolt.

Nåväl. Idag har jag Sjukvård igen och jag är nervös. Förra gången så hade jag mitt läkarbesök och missade därför en väldigt viktig eftermiddag om venprov-tagning. Jag mailade dom, eftersom jag sagt att jag skulle komma förbi efter jag var klar men orkade inte, och dom har inte svarat. Dom brukar vara snabb på att svara och jag blir nervös och har nu börjat föreställa mig världens secnario om hur dom kommer att skälla ut mig efter noter och vilja döda mig. Puh. Det är ett tufft liv jag lever.

Annars så kan jag tipsa om att inte gå och handla när du är törstig. Folk brukar jämt säga att man inte ska gå och handla när man är hungrig för att man köper en massa mat, men det är bara positivt i vårat lilla hushåll, för vi är dåliga på att handla mat. Men att vara törstig är inte riktigt lika praktiskt. Jag har köpt flera liter juice, festis, kolsyrat vatten.. you name it.

Nu ska jag göra något så ambitiöst som att titta på Family Guy tills jag ska till skolan.

Inga kommentarer: