torsdag 11 mars 2010

Dag 9

Så. Igårkväll gjorde jag en ganska rejäl miss, jag tog två doser av min kvällsmedicin istället för en. Det är inte det smartaste jag har gjort. Jag fattar inte hur jag lyckades med det, jag stod för fasen och funderade på om jag inte redan hade tagit medicinerna men lik förbannat så tog jag dom med motiveringen att jag faktiskt skulle upp tidigt idag och om jag nu hade missat att ta dom så skulle jag aldrig somna. Den tankebanan är helt idiotisk, men ja.

Efter en halvtimme börjar det kännas väldigt konstigt och jag förstod ganska direkt att jag tagit två doser. Jag tar två mediciner på kvällen. En tar jag för stämningsstabiliserande, Lamictal, (som vi btw ska börja trappa ner på och ta bort helt) och den andra tar jag för att sova, Seroquel. Insomningstabletter är ju inte direkt någon höjdare i längre perioder, så den här funkar hur bra som helst. Den är egentligen inte gjord för att sova, tror jag, men jag däckar efter 1-2 timmar och jag har inget att säga till om saken.

För några månader sen, alldeles innan adhd kom på tal, försökte vi dra upp Lamictalen ett snäpp. Men jag mådde så dåligt att jag inte fixade det, så vi la ner projektet. Jag är uppe i min maxdos. Igår fick jag i mig dubbla dosen jag har nu. Min Seroquel är också uppe i hög dos.

Så jag fick panik. Det är löjligt höga doser redan från början och jag kommer ihåg hur dålig jag blev när vi försökte dra upp min Lamictal och hur jag mådde när jag började med Seroquel och när vi höjde dosen. Jag mådde så dåligt av Lamictalen att jag var tvungen att åka in på akuten, och då höjde vi från 300 mg till 400 mg. Igår fick jag i mig 600 mg.

Jag ringde 112 för att fråga hur jag skulle göra. Och medan jag pratade med kvinnan blev jag bara värre och värre, på bara några minuter. Hon sa att jag skulle klä på mig och låsa upp ytterdörren så dom kunde komma och hämta mig och hon kopplade mig till giftinformationen. Jag berättade vilka mediciner jag äter, hur stora doser jag har fått i mig och dom kollade helt enkelt upp hur farligt det kan vara med just dom här två medicinerna. Det är ju alltid farligt att ta för många tabletter, frågan är om det är livshotande. Med dom här två medicinerna är det inte livshotande med tanke på hur mycket jag har fått i mig och hon sa att det säkert skulle gå bra, men att det är på gränsen. Det handlar ju lite om vilket skick jag är i redan från början. Så vi kom överrens om att jag skulle stanna hemma, men om jag kände mig sämre skulle jag ringa direkt så kan dom komma och hämta mig. Helt onödigt att åka ambulans till akuten om det inte är så farligt.

Jag mådde helt förbannat dåligt. Jag var så trött av min Seroquel att jag ville sova i hundra år, men Lamictalen gjorde att jag mådde så dåligt att jag inte kunde somna.
Efter en stund så ringde dom från sos för att fråga hur jag mådde. Det var väldigt fint.

Sen hade jag en helvetesnatt och har inte kunnat gå, jag bara tippar. Jag kan fortfarande inte vara uppe på benen mer än max fem minuter. Jag skulle till Emma imorse med vi pratade över telefon och hon fick tag på min läkare för att fråga om hur vi ska göra nu och jag har nu 2 medicinfria dygn framför mig. Förbannelse! Jag kommer verkligen må som en överkörd apa med skabb och bli lika trevligt som en kotte i prupphålet.

Så ingen minnesträning idag heller. Det känns helt värdelöst, minst sagt.

Inga kommentarer: