onsdag 24 mars 2010

Det värsta

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Dom senaste dagarna har minst sagt varit helt tumultartade och jag har nog inte riktigt fått ordning på mig själv än.

Man hittades livlös i skogen i Umeå


Klockan 8.30 hittades en man i 25-årsåldern i en skogsdunge i Umeå.
Han var då kraftigt nedkyld och vårdas nu på intensivvårdsavdelningen på universitetssjukhuset.
Skadorna är livshotande och händelsen rubriceras som grov misshandel.


Mannen hittades i en skogsdunge vid studentområdet Ålidhem i Umeå på måndagsmorgonen av en person som var ute och rastade sin hund.
– Hunden markerade på kroppen, säger jourhavande förundersökningsledare Mats Bruhn på polisen i Umeå.
Berättar inte hur han hittades
I vilket skick mannen hittades är polisen förtegen om.
– Vi vill inte kommentera om hur han var klädd.
Mannen, som är identifierad och i 25-årsåldern, är okänd av polisen och bosatt i Umeå.
Han vårdas nu på intensivvårdsavdelningen på Norrlands Universitetssjukhus. När han fördes iväg med ambulans andades han.
– Han är kraftigt nedkyld. Vi har en bra koll på det övriga skadeläget, men man har inte kunnat undersöka honom så väl eftersom man då riskerar att det kalla blodet i till exempel fötterna då riskerar att komma in i hjärtat, säger Mats Bruhn.
– Han har en väldigt låg temperatur i kroppen. Skadorna är livshotande.
Sågs senast i söndags
Det är oklart hur länge mannen legat i skogsdungen.
– Men han sågs senast under senare delen av söndagskvällen, säger Mats Bruhn.
Trots brottsrubriceringen säger polisen att misstanken om brott är låg.
– Vi utreder om han kan ha gjort det mot sig själv, den misstanken är lika stark som misstanken om brott.
Polisen har spärrat av platsen och försöker säkerställa spår med tekniker på plats.
Polisen har inte kunnat höra mannen.
– Nu ska vi hålla förhör med personer runtomkring honom, säger Mats Bruhn.


- Aftonbladet 2010-03-22



Den värsta dagen i hela mitt liv. Jag har aldrig varit så rädd. När jag kom dit på morgonen hade han 28 graders kroppstemperatur och låg i respirator. Men sakta men säkert började han, mot alla odds, få upp temperaturen. På eftermiddagen kunde dom väcka upp honom, koppla bort respiratorn och allt gick bra.

Det är helt otroligt.

3 kommentarer:

Katarina sa...

Vad tusan hade hänt egentligen? Mår han bättre nu? KRAM!

vulvan sa...

Det är lite svårt att berätta om allt som hänt utan att bli alldeles för personlig. Vi har kommit överens om att inte berätta för mycket.. :) Men i stora drag:
Han hade gått hemifrån på Söndagsnatt påverkad och varken jag eller Jenny fick tag på honom sen. Han däckade i snön.. På morgonen ringde dom från akuten och han låg i respirator och hade 28 grader kroppstemperatur. Han har inte blivit misshandlad (som en del tidningar säger) och nu mår han alldeles utmärkt, som tur är. :) Det är helt otroligt att det gick så bra, när jag kom dit på morgonen så var det alldeles på gränsen att han skulle dö. Jag tror det var runt sex sju- tiden dom väckte honom och tog bort respiratorn. Utan några skador inne eller utanför kroppen. Han har tappat lite känsel i fingrar och tår, men det kommer tillbaka allteftersom. :) Kram!

Katarina sa...

Vad skönt att höra. Förstår om ni inte vill lämna ut honom. Både för mig och andra. Men ändå skönt för mig som medmänniska att veta att allt är ok. Otäckt vad illa det kunnat gå! Så otroligt många som frusit ihjäl i år. Han kan tacka sin lyckliga stjärna. Hoppas han fortsätter att må bra och att han tar hand om sig lite bättre. :) I höstas såg jag en a-lagare ligga bredvid en parkvänk inne i stan. Mitt hjärta stannade och jag och min mamma tog mod till oss och frågade om han var ok. Efter en stund vaknade han till och efter ännu en stund så berättade han sin livshistoria för oss. Det var skönt att han mådde bra. Men vi fick inte hjälpa honom upp. Hans värdesaker låg dessutom utkastade på marken så vi var ju rädda att han kunde blivit rånad. Vi fick aldrig hjälpa honom upp, men vi fick i alla fall bry oss lite och även om han aldrig sa det till oss, tror jag att han blev berörd. Kramar.