fredag 7 augusti 2009

Bebis

Jag tänker ofta på att bli mamma och på att vara gravid. Det svider i själen, mycket. Johan säger åt mig att inte tänka på det, att bara låta det vara. Men jag kan inte sluta. Jag fyller 24 år i November och jag känner mig helt efter i min utveckling och mina prestationer i livet. Det var ju inte såhär det skulle bli!

MEN, jag såg på ett program där dom visade en förlossning så kände jag en himla lättnad. Det ser ju så bra ut, först har man en fin mage och vips så har man fått en söt gullegullbebis.

Måhända att jag är löjlig, omogen och fjantig men att föreställa sig att något ska komma ur muttan sådär är ju helt bisarr. Själva idén är ju helt dum i huvudet. Det är slem, bajs och blod. Och bara tanken på att jag ska ligga med benen isär inför främmande människor som står och hejar på mig ger mig rysningar.

När jag var på mitt första och hittils enda gynekologbesök så var det helt klart det värsta jag gjort hela mitt liv. Nästan. Jag har aldrig känt mig så naken som jag gjorde då. När man är gravid så får man ha någon petandes i muttan hela tiden.

Att byta bajsblöjor, torka kräk, drivas till vansinne av sömnbrist och andra mindre roliga saker är inget jag känner mig rädd för, än.

Det är en ganska bra reminder att veta att innan den fina magen blir en söt liten bebis så måste man kläcka ut den lilla rackaren genom muttan.

Och det här är inget jag bara är lite rädd och osäker inför, jag är helt livrädd. Bara tanken på det gör att Johan får ligga längst bort på sin sida och fysisk kontakt är förbjuden.

..i slutändan så känns det bara orättvist. Det har kretsat mycket kring det här eftersom jag har börjat äta min nya medicin. När man läser som medicinen på det där papperet där alla biverkningar står så står det såhär under rubriken Graviditet och Amning:


Det är viktigt att du/din dotter inte blir gravid under pågående behandling med CONCERTA, eftersom läkemedlet kan orsaka missbildningar hos det ofödda barnet.

Om du/din dotter redan har fått första menstruationen, eller får den efter att behandlingen har påbörjats, ska en effektiv form av preventivmedel användas, om du/hon är sexuellt aktiv.


Bara en påminnelse om hur långt bort allting är.

1 kommentar:

mamma sa...

Allt har sin tid......