onsdag 26 augusti 2009

Fiolen

Idag pallrade jag mig iväg till Musikanten för att få tag på han som fräschade upp den här raringen och höra vad han tycker om den och om han vet vars den kommer ifrån.





Den är i väldigt bra skick och det är hög kvalitét på den. Den är runt 100 år gammal och är därför oväntat fräsch med tanke på att den har legat i en garderob alldeles för länge. Ett riktigt fint instrument alltså.

Han visade en nyproducerad fiol och förklarade skillnaden. Eftersom mannen vi pratade med inte hade renoverat den utan ringde upp fiolbyggaren så kunde han inte säga så mycket mer. Jag skulle så gärna vilja prata med han som renoverat den! När jag lämnade in fiolen så var han så exalterad eftersom det var ett så fint instrument. Så det här blev lite av ett anti-klimax om jag ska vara helt ärligt. Han som visade den nu var inte alls lika inspirerande.

Men att den är värd ganska många tusenlappar förstod jag ganska snabbt när han började förklara skillnaden mellan nyproducerade fioler och den här. Det är ganska oväsentligt, men det är inte helt dumt att ha en fin fiol som den här som nybörjare!

Det här instrumentet har fascinerat mig ända sen jag fick den i mina händer. Det är helt sjukt svårt att spela och nu börjar jag faktiskt få klämmen på det! Sakta men säkert så börjar jag förstå hur det ska gå till.

Jag blir så glad!

..den kommer att ta många timmar från mig.

Inga kommentarer: