onsdag 19 augusti 2009

Musik

Jag har hämtat ut fiolen! Tyvärr så var inte Kent, mannen jag lämnade in den åt, där idag. Men en annan kille tyckte att jag skulle ringa honom om jag var intresserad av att veta mer om fiolen. Så det ska jag göra nån dag.

Det är väldigt, väldigt roligt att spela fiol. Det låter helt gräsligt! Jag har haft så kul, på riktigt. Jag lyckades stämma den så att det lät relativt bra, sen har jag öst på. Jag får verkligen inte till det där med stråken, den far överallt hela tiden och det gnisslar. Att hitta tonerna i överhuvudtaget är nästan helt omöjligt så det låter riktigt surt på alla sätt och vis.

Självklart så är det otroligt frustrerande att inte få till det som man vill ha det, men ack så kul det är när man får till en enda ton!

Min syster ringde idag och berättade att hon nu jobbar med en tjej som heter Sara som jag har praktiserat hos. Hon är musiklärare och hur gullig som helst.

Men det viktigaste: min gamla pianolärare jobbar fortfarande kvar där! Det är han som har lärt mig typ allt. Det var han som fick igång intresset och spelglädjen, vi spelade mycket tillsammans och jag hade väldigt kul. Självklart lärde jag mig saker på estet också, men det är han som ligger i grunden till allt. Han fick mig att lära mig uttrycka mina känslor genom pianot och gav mig utrymme att utforska musiken på mitt egna sätt. Anpassade tiderna så att dom passade mig och lät mig få testa mig fram och när jag körde fast så visste han alltid hur vi skulle komma vidare.

Jag skulle aldrig kunna tacka honom tillräckligt, det går inte.

På estet så fick jag lära mig att spela skalor och tekniker och det är också riktigt kul och viktigt. Hon jag hade som lärare där är hur duktig som helst och var också jättekul att spela med.

Men han lärde mig att lyssna. Världens bästa och viktigaste lärare jag någonsin har haft. Fy vad jag saknar honom ibland.

Nåväl. Jag och Emil följdes åt för inskrivningen på skolan idag och vi fick vårat schema. Vi går i skolan två dagar i veckan och eftersom jag bara läser en av kurserna så kommer jag att gå två förmiddagar i veckan. Måste hitta något annat jag kan göra resten av dagarna.

..kanske spela fiol?

Inga kommentarer: